فرآورده های گوشتی ژوله  فرآورده های گوشتی ژوله

همبرگر خیس ترکیه ای؛ همبرگر خوشمزه ترکی

بازدید کننده 541 يكشنبه 07 آبان 1402 گروه: دانستنی ها نویسنده: انیس فتحی
از 0 رای
0

همبرگر خیس ترکیه ای (Islak Hamburger) یکی از غذاهای سنتی خوشمزه کشور ترکیه است که بیشتر در شهر اسکودار و شهرهای دیگر شمال غربی ترکیه معروف است. این غذا اصطلاحا به معنای  همبرگر خیس ترجمه و شناخته می‌شود. همبرگر خیس ترکیه ای با استفاده از نان مخصوص همبرگر تهیه می‌شود و به اشکال گوناگون با مواد مختلف مانند سس‌ها، پیاز، فلفل دلمه، گوجه فرنگی و پنیر تزیین می‌شود.

نام ایسلاک برگر به خاطر مرطوب بودن نان روی این همبرگر گذاشته شده است. در کشور ترکیه بعد از تهیه کردن ایسلاک برگر آن را درون یک دستگاه شیشه‌ای رطوبت ساز قرار می‌دهند تا نان به اندازه کافی مرطوب شود. اگر شما قصد دارید این غذای خوشمزه را در خانه پخت کنید نیازی به داشتن این دستگاه ندارید.

همبرگر خیس استانبول به دلیل طعم خوشمزه و دلپذیری که دارد، علاوه بر مردم کشور ترکیه طرفداران بسیاری از سرتاسر دنیا پیدا کرده است. در ادامه مقاله در مورد طرز تهیه همبرگر خیس ترکیه ای و سس آن، توضیحات لازم را داده‌ایم.

 

مواد لازم برای تهیه همبرگر خیس ترکیه ای

 

در صورتی که تمایل دارید که همبرگر خیس ترکیه ای را خودتان در منزل تهیه کنید لازم است با طرز تهیه این غذای خوشمزه آشنا شوید. تهیه ایسلاک برگر در خانه، از نظر بهداشتی مناسب است و می‌توان طبق سلیقه خود از مخلفات متنوع برای سرو آن استفاده کرد. پس تهیه و میل کردن این غذای خوشمزه در خانه بسیار جذاب و هیجان انگیز خواهد بود. طرز تهیه همبرگر خیس ترکیه ای برای 6 نفر به صورت زیر است:

 

مواد لازم

مقدار لازم

گوشت چرخ کرده

300 گرم

پیاز متوسط رنده شده

 1 عدد

سیر رنده شده

1 عدد

تخم مرغ

1 عدد

جعفری خرد شده

 حدودا 13 ساقه

فلفل سیاه

یک دوم قاشق چایخوری

نمک

یک قاشق چایخوری

زیره

یک دوم قاشق چایخوری

نان بیات خرد شده

یک لیوان

 

مواد لازم برای تهیه سس همبرگر خیس ترکیه ای

 

همبرگر خیس استانبول غذای جذاب و خوشمزه ترکی، با یک سس خوشمزه سرو می‌شود. سس همبرگر خیس ترکیه ای چاشنی  اصلی این برگر است که مزه دلپذیر و مطبوعی به آن می‌دهد. طرز تهیه سس همبرگر خیس ترکیه ای به صورت زیر است:

 

مواد لازم

مقدار لازم

روغن مایع

2 قاشق غذاخوری

سیر رنده شده

4 حبه

گوجه فرنگی خرد شده

3 لیوان

رب گوجه فرنگی

یک و نصف قاشق غذاخوری

سس کچاپ

2 قاشق غذاخوری

نمک

به میزان لازم

 

 

طرز تهیه همبرگر خیس ترکیه ای

 

طرز تهیه همبرگر خیس ترکیه ای

 

همبرگر خیس ترکیه ای یا همان همبرگر خیس استانبول، غذای لذیذ ترکی است که طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد. همبرگر خیس استانبول (ایسلاک برگر) جزو غذاهای خیابانی کشور ترکیه است که با گوشت قرمز پخته می‌شود. اگر علاقمند به تست این غذای خوشمزه هستید می‌توانید آن را در منزل پخت و امتحان کنید. طرز تهیه همبرگر خیس ترکیه ای به صورت زیر است:

 

  1. ابتدا تمام مواد گفته شده در جدول را درون یک ظرف مناسب بریزید و به مدت 10 الی 15 دقیقه خوب ورز دهید.
  2. بعد از ورز دادن مواد، مقداری از گوشت(به اندازه یک همبرگر) را بردارید و با کمک دستانتان گرد کنید.
  3. مواد گرد شده در کف دست را تا حدی فشار دهید که صاف شود و هیچگونه برجستگی نداشته باشد.
  4. همبرگرها را در ظرفی قرار دهید، روی آن‌ها را بپوشانید و حداقل یک تا دو ساعت در یخچال نگهداری کنید.
  5. برای تهیه سس، روغن و سیر را درون ماهیتابه متوسط بریزید و تا چند دقیقه تفت دهید. سپس رب و کچاپ را اضافه کنید و بعد از چند دقیقه تفت دادن، گوجه فرنگی‌ها را اضافه کنید. در مرحله بعد نمک را به میزان دلخواهتان اضافه کنید و حدود پنج دقیقه رو حرارت ملایم بپزید تا آماده شود.
  6. همبرگرها را درون ماهیتابه بریزید و با کمی روغن سرخ کنید.

 

برای سرو همبرگر خیس استانبول به نان همبرگر نیاز دارید. بعد از سرخ کردن همبرگرها دو طرف نان را سس بزنید و همبرگرهای آماده شده را در آن قرار دهید.

همانطور که متوجه شدید تهیه ایسلاک برگر در منزل هیچ زحمت خاصی ندارد و شما می‌توانید این غذای خوشمزه ترکی را خودتان در منزل پخت کنید و برای خوشمزه‌تر کردن آن مطابق با سلیقه خود از گوجه، خیارشور، کاهو ... استفاده کنید.

در رستوران ها و فست فودهای خیابانی کشور ترکیه بعد از تهیه ساندویچ آن را در یک دستگاه رطوبت ساز قرار می‌دهند تا نان همبرگر به خوبی مرطوب شود. با این حال باز هم شما می‌توانید این همبرگر خوشمزه را بدون داشتن این دستگاه تهیه و میل کنید.



ارسال دیدگاه


  فرآورده های گوشتی ژوله

|

با کارشناسان ما در تماس باشید